Thursday, June 16, 2011

ALFIYYAH HANNA

Dia riang. hyper active. creative. positive. talkative. Dia selalu marah kalau aku panggil dia dengan nama. Dia akan kata, panggil KAKAK! hehe dan acap kali aku panggil namanya, dia tak akan paling atau sahut. Ya. Bebal bukan?

Baru-baru ini, ibu dia masuk hospital. dia dan maktok tunggu diluar. Babah dia pun sama. Semua dalam keadaan ternanti-nanti. Tiba-tiba, mereka digemparkan dengan satu bunyi teriakan. teriakan yang dinanti. Dia lompat gembira sambil jerit, KAKAK DAH DAPAT ADIK!!!! dia lompat-lompat. Tertitis air mata Maktok. Maktok gegas ke dalam. Kira jari jemari dan periksa adiknya. Alhamdulillah. Semua ada. Ibunya tersenyum. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Penantian yang berbaloi baloi.

Baru-baru ini, cikgu minta dia buat karangan. Karangan pendek. Dia balik, ambil pen dan mula menulis. Mulanya, marker pen berwarna pink nya menari-nari melakar cerita tentang sepupunya, Nabila. Tapi bila dia ingatkan kembali insiden Nabila mengetuk kepalanya, dia berhenti. Lalu dia tukar kepada pen biru. Pen itu menari tak henti. Ternanti. Kemudian, dia bagi ibu dia baca. Ini katanya.

Riuh bertempik rumah jadinya. Riuh dengan gelak tawa. Itulah Alfiyyah Hanna. Kanak-kanak kecil yang dalam matanya tersembunyi seribu satu rasa. Rasa yang dia tak ucap kepada sesiapa. Rasa yang diucap melalui pena. Pena yang menari dengan jari jemari kecilnya.


No comments:

Post a Comment