Thursday, February 10, 2011

MAN KACAK BERBAJU HIJAU!

"Betul Milah... Man anak Pak Husin kacak bila berbaju hijau! " kata Saodah kepada Milah 30 minit sebelum rombongan meminang tiba. Dan alasan itu digunakan oleh Milah untuk menolak pinangan Abe, anak Pak Mat.

Milah lari keluar dari bilik berkaki ayam untuk ke kampung sebelah untuk mencari Man, anak Pak Husin yang katanya kacak bila berbaju hijau. Fatimah yang terdengar Winona dan Esah berbisik turut berlari mengejar Milah untuk ke kampung sebelah. beberapa minit kemudian, hampir semua anak dara di kampung itu lari berkaki ayam untuk ke rumah Pak Husin. T_T

Pak Husin sedang menggulung rokok daun ketika rombongan merentas desa anak-anak dara itu tiba. terkejut. terkedu. Pak Husin tercengang.

" Man, anak Pak Husin katanya kacak bila berbaju hijau! " jerit Fatimah yang sedang tercungap-cungap tak cukup udara.

Pak Husin ketawa kecil. Lama kelamaan, ketawa kecil itu menjadi ketawa besar. Tiada darah dimuka anak-anak dara itu. oh yeah!

Betulkah Man, anak Pak Husin kacak bila berbaju hijau? benarkah kata-kata Saodah itu?

Pak Husin memanggil Mak Yah, isterinya yang tengah menggoreng keropok lekor didapur. Mak Yah ketawa besar bila terdengar Pak Husin bisikkan tentang hal Man kacak bila berbaju hijau.

Mak Yah masuk ke rumah untuk gerak Man yang sedang tidur dengan berbaju hijau di ruang tamu.

Anak-anak dara yang merentas desa itu kian gementar. jantung berdegup dengan kencang. siapa yang bakal memiliki hati Man yang katanya kacak bila berbaju hijau itu.

"Bangun pun dia," kata Mak Yah sambil memandang dari arah bawah.

"Inilah Man, anak Pak Husin yang katanya kacak berbaju hijau tu," kata Pak Husin kepada anak-anak dara tersebut sambil mengangkat Man ke atas meja. dan ya, Man adalah seekor beruk kacukan Burma dengan Kemboja.

semua anak-anak dara itu termasuk Milah hampa kecewa. pulang dengan hampa. Ramona, adik kembar Winona berputih mata. Fatimah juga berputih mata. Saodah pula lembam matanya. T.T

Habis.

2 comments: